fredag 15 februari 2008

Om Kosovo och suveränitetsprincipen

Även om den Kosvoalbanske premiärministern Hashim Thaci ännu inte vill ge något besked om självständighet är det väl bara en fråga om dagar innan en sådan deklaration kommer.

Jag har diskuterat frågan tidigare - bland annat i anslutning till vad Malcolm Dixelius och Richard Swartz har skrivit i frågan - och i en kommentar till posten Om Kosovos självständighet och etnisk rensning har signaturen Anonym statsvetare, möjligen som en kritik av vad jag skrivit, ondgjort sig över de serbiska suveränitetsanspråken:

"Det är ännu mer skrattretande när jag läser dåliga Suveränitetsargument! Vi har passerat den perioden då suveräniteten var absolut. Det finns ett högre värde och den kallas för Mänskliga Rättigheter. Suveräniteten är viktig, och den bör respekteras i allra högsta grad, men aldrig i bekostnad av mänskliga rättigheter."

Genom sina övergrepp på den albanska befolkningsgruppen har Serbien - alternativt serberna - förverkat sin rätt till Kosovo, menar signetären.

I princip skulle jag kunna hålla med. Även om jag hellre hade sett att den gamla FN-deklarationen ersattes med en deklaration om mänskliga skyldigheter, så menar nog också jag att de mänskliga rättigheterna ska gå före folkrätten och suveränitetsprincipen.

Problemet är att Anonym statsvetare i någon mån argumenterar mot sig själv, eftersom det i hennes/hans inlägg är rätt tydligt att Kosovos rätt till suveränitet sätts över den serbiska minoritetens mänskliga rättigheter. Innan denna folkgrupps rättigheter är fullt garanterade kommer jag fortsätta hävda att Kosovos självständighet är en dålig idé.

2 kommentarer:

Magnus Hammar Borsch sa...

Kan man anta att KFOR:s närvaro garanterar serbminoritetens rättigheter, eller anser du att det behövs skriftliga garantier från den albanska ledningen i kombination med en FN-resolution.

Det sistnämnda är nog en icke-fråga tills Ryssland ändrat inställning vilket dröjer många år.

Martin Kjellgren sa...

Skriftliga garantier brukar inte stoppa någon. Det kommer krävas militär närvaro av tredje part för lång tid framöver.