onsdag 30 september 2009

Stockholm, jag måste lämna dig

Förutom att begränsa aktiviteten på bloggen har flytt till sydligare breddgrader gjort att jag genomgått en metamorfos från stockholmare till skåning - i vilket fall folkbokföringsmässigt. Så, som en hälsning till alla andra migranter är här ett stycke renässansmusik på just detta tema, signerat Heinrich Isaac (c. 1450-1517) - Innsbruck ich muss dich lassen i två sättningar, först instrumentalt med soloröst:

... och sedan polyfont i King's Singers tappning:


Innsbruck, ich muss dich lassen,
ich fahr dahin mein Strassen,
in fremde Land dahin.
Mein Freud is mir genommen,
die ich nit weiss bekommen
wo ich im Elend bin.

Gross Leid muss ich jetzt tragen,
das ich allein tu klagen
dem liebsten Buhlen mein.
Ach Lieb, nun lass mich Armen
im Herzen dein erbarmen,
dass ich muss dannen sein.

Mein Trost ob allen Weiben,
dein tu ich ewig bleiben,
stet treu, der Ehren fromm.
Nun muss dich Gott bewahren,
in aller Tugend sparen,
bis dass ich wiederkomm.

2 kommentarer:

Rabbi von Sydow sa...

Ah, Skåne!

Martin Kjellgren sa...

Bli inte för lyrisk bara - jag har bytt Bromma mot Hässleholm...