torsdag 3 december 2009

Om fenomenet Edward Blom

Bliden är lånad fårn Johan Wanloos Blorg

Igår kom
hustrun hem sent, och jag blev avbruten i mitt avhandlingsskrivande eftersom hon ville kolla upp den bekanta Fejan. Lat som jag är satte jag mig inte att läsa eller gjorde något annat nyttigt, utan kastade mig i soffan och slog på TV:n - och fastnade framför sista avsnittet av Edward Bloms Gästabud på TV8.

Så bisarrt, men så fantastiskt roligt! Det är matkultur på fullt allvar, med historiska tillbakablickar och studiebesök hos getostfabrikanter, korvstoppning och brännvinsblandning från grunden - och hela tiden är det med det anekdotiska anslag som är så befriande fånigt, studentikost och extremt roligt. Och kanske en aning lärorikt.Och vad gör det att hr. Bloms sidekick Jan-Öjvind Swahn - med ålderns rätt - slumrar till mellan varven, när man i de vakna stunderna får ta del av hans visdomsord om brännvinsbordets och snapsarnas historia?

Uppdatering:
Och vad blir kontentan av hela det är inlägget? Jo detta: bara det faktum att en person som Hr. Blom kan få ett sådant utrymme och dessutom bli ett reellt fenomen, visar att medieklimatet i det här landet inte är fullt så illa som jag hade trott.
Edward Blom har även en blogg, som numera ingår i bibliotekets länklista.

Inga kommentarer: